Hitvallás

és néhány állásfoglalás


Tudjuk, hogy "töredékes az ismeretünk", ezért a "lényeges dolgokban egység, egyebekben szabadság, de mindenben szeretet" elvét valljuk, és az esetleges teológiai különbségek ellenére minden keresztény egyházzal lelki közösségben tudjuk magunkat.


Hitbeli meggyőződésünket az alábbi témákban tartjuk fontosnak kifejteni:


A níceai-konstantinápolyi egyetemes keresztény hitvallás
A többi keresztény egyházzal együtt valljuk a níceai-konstantinápolyi hitvallást mint a keresztény hit alapvető összefoglalóját:
Hiszek az egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek, minden láthatónak és láthatatlannak teremtőjében.
Hiszek az egy Úrban, Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában, aki az Atyától született minden idő előtt, világosság a világosságtól, valóságos Isten a valóságos Istentől. Született és nem teremtetett, az Atyával egylényegű, és általa lett minden. Érettünk emberekért és üdvösségünkért leszállt a mennyből. Megtestesült a Szentlélektől és Szűz Máriától, és emberré lett. Keresztre feszítették értünk Poncius Pilátus alatt, kínhalált szenvedett és eltemették, harmadnapon feltámadt az Írások szerint, fölment a mennybe, ott ül az Atya jobbján, újra eljön dicsőségben ítélni élőket és holtakat, és uralmának nem lesz vége.
Hiszek a Szentlélekben, Urunkban és éltetőnkben, aki az Atyától és a Fiútól származik, akit az Atyával és a Fiúval együtt imádunk és dicsőítünk, és aki szólt a próféták által.
Hiszem az egy, szent, egyetemes és apostoli egyházat. Vallom az egy keresztséget a bűnök bocsánatára. Várom a holtak föltámadását és az eljövendő örök életet.
Ámen


A Szentírás
Hisszük, hogy a Biblia a 39 könyvet tartalmazó Ószövetségből és a 27 könyvet tartalmazó Újszövetségből áll. Hisszük, hogy a teljes Szentírás Istentől ihletett, és eredeti formájában hibátlan. Tanítása a hit és gyakorlat kérdéseiben mértékadó, az élet minden területéről tett kijelentései megbízhatóak. Hisszük, hogy Isten kijelentése minden szempontból feljebbvaló az emberi kijelentésnél, és hogy az Istentől jövő emberi kijelentések összhangban vannak a Bibliával.


A Háromegy Isten
Hiszünk az egyetlen, igaz és tökéletes Istenben, aki örökkévaló Szentháromság – Atya, Fiú, Szentlélek. Hisszük, hogy a mindenható Isten minden élőlény és élettelen dolog Teremtője, Fenntartója és Ura.


Jézus Krisztus
Hisszük, hogy Jézus a Krisztus, a megígért és eljött Messiás. Hisszük, hogy benne Isten lett emberré, ezért Jézus teljesen Isten és teljesen ember volt, aki a Szentlélek által fogant, szűztől született, és bűntelen életet élt. Hiszünk csodatételeiben és tanításaiban. Hisszük, hogy helyettünk bűnhődve halt meg a kereszten, kifizetve bűneinkért a váltságdíjat, így Ő a Megváltónk és életünk Ura. Hisszük, hogy harmadnapra testben feltámadt, majd felemeltetett az Atya jobbjára, ahol örökké él, Főpapként közbenjár értünk, és egy napon hatalommal és dicsőségben visszatér a földre, hogy Királyként uralkodjon.


A Szentlélek
Hisszük, hogy az Atyától és a Fiútól jött Szentlélek az, aki meggyőzi a világot a bűnről, az igazságról és az ítéletről. Ő szüli újjá, szenteli meg és teszi képessé a szolgálatra mindazokat, akik hisznek Jézusban. Hisszük, hogy a Szentlélek minden Jézus Krisztusban hívő emberben lakozást vesz, hogy Ő az Egyház Pártfogója, Tanítója és Vezetője, és a szolgálati ajándékok adományozója.


Az ember
Hisszük, hogy Isten arra teremtette az embert, hogy Vele közösségben éljen, hogy egyre jobban megismerje és megszeresse, illetve hogy lélekben és igazságban imádja Őt. Hisszük, hogy Isten az embert szabad akarattal ruházta fel, ezért a tetteiért felelősséggel tartozik. Hisszük, hogy az első ember bűnbeesése által minden ember természeténél fogva bűnös, vétkeiben halott, és ítélet alatt áll.


A megváltás
Hisszük hogy üdvösség kizárólag Isten kegyelméből, a Jézus Krisztus befejezett váltságművébe vetett hit által adatik. Hisszük, hogy Jézus minden ember bűnét magára vette, és áldozata minden hívő minden bűnét képes elfedezni. Bár vannak, akik ellenállnak Isten megtérésre hívó szavának, aki megbánja bűneit, és elfogadja Jézus Krisztust személyes megváltójának és Urának, az abban a pillanatban bocsánatot nyer bűneire, újjászületik és elpecsételtetik a Szentlélek által, Isten gyermeke lesz, és az örökkévalóságot az Úrral fogja tölteni.


Az egyház
Hiszünk az egyetemes egyházban, Krisztus élő lelki Testében, amelynek Ő maga a feje, és minden újjászületett hívő a tagja. Hisszük, hogy az egyház legfontosabb feladata az evangéliumnak a hirdetése és a teljes Biblia tanítása. Hisszük, hogy a gyülekezet vezetéséért a lelkipásztor felelős, akinek Istentől kapott feladata, hogy hűségesen táplálja és szeresse az Ő népét. Hisszük, hogy Isten a pásztor és a gyülekezet szolgálatának a segítésére presbitereket és diakónusokat rendelt.


A szertartások
Hisszük, hogy Jézus Krisztus két szertartást hagyott az Egyházra: a keresztelést és az úrvacsorát. Bibliai mintára csak hívőket keresztelünk vízalámerítéssel az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. A keresztséget a Krisztussal való belső lelki azonosulás külső jelképének tekintjük. (Az újszülöttekre istentiszteleteinken együtt kérjük Isten áldását.) Az úrvacsorán is csak hívők vehetnek részt, de minden hívőt, így vendégeinket is szeretettel hívjuk Krisztus asztalához. A testét és vérét jelképezõ kenyérrel és a borral / szőlőlével Jézusra emlékezünk, és váltsághalálát hirdetjük, amíg újra el nem jön.


Az utolsó idők
Hisszük, hogy a bibliai próféciák közül még sok beteljesedésre vár, és azt is, hogy csak Isten tudja, mikor mi fog történni. Jézus Krisztus egy napon – ígéretének megfelelően – láthatóan vissza fog térni menyasszonyáért, az egyházért. Hisszük, hogy minden hívő el fog ragadtatni a felhőkbe Krisztus fogadására, és hisszük, hogy utána eljön az ő Ezeréves Királysága.


A végső dolgok
Hisszük, hogy halála után minden hívő a mennybe kerül Krisztus jelenlétébe. Hisszük, hogy az utolsó napon Isten megítéli az élőket és a holtakat, örök áldást adva az igazaknak, és el nem múló szenvedéssel fizetve a gonoszaknak. Hisszük, hogy Isten végül új eget és új földet fog teremteni.


Néhány állásfoglalás


Hisszük, hogy a keresztény közösség és szolgálat egyetlen hiteles alapja a krisztusi szeretet, amely hatalmasabb minden felekezeti különbségnél, mert Isten ismeretéből fakad, és az Ő dicséretére indít. Ennek ellenére bizonyos vitatott témákat illetõen szükségesnek tartjuk megfogalmazni a saját meggyőződésünket:


A karizmák használatáról
Hiszünk a Szentlélek ajándékaiban, ahogy azok a Bibliában megjelennek. Hisszük, hogy az ajándékok ma is működnek, és hogy bibliai irányelvek szerinti használatuk Krisztus testének az építését szolgálja. Hisszük, hogy a Szentlélek legfontosabb ajándéka az a krisztusi szeretet, amely nélkül minden más karizma gyakorlása értéktelen. Hisszük, hogy Jézus Krisztus az odaszánt hívőt Szentlelkével újra meg újra betölti, és így a szolgálat végzésére alkalmassá teszi. Valljuk, hogy a Lélekkel való teltség sokféle módon megnyilvánulhat, és a jele nemcsak egy karizma lehet. Hisszük, hogy a korai egyházhoz hasonlóan mi is rászorulunk a Szentlélek vezetésére, erejére és ajándékaira a keresztény élet és a szolgálat minden területén. A karizmák használatával kapcsolatban azonban alapvetőnek tartjuk, hogy nem emberi szélsőségekre, hanem a Bibliára kell reagálnunk.


Az engesztelés egyetemességéről
Hisszük, hogy Jézus Krisztus az egész világ, azaz minden egyes ember bűnéért bűnhődött és minden bűnért váltságot adott. Isten azt akarja, hogy mindenki üdvözüljön, és eljusson az igazság megismerésére. Ennek nem mond ellent, hogy csak azok fognak üdvözülni, akik hittel elfogadják az értük adott váltságot


A kiválasztás és a szabad akarat viszonyáról
Hisszük, hogy a Biblia a mindenható Isten kiválasztó akaratára és az ember döntési felelősségére egyaránt rámutat. Ugyanakor hisszük, hogy az ember döntésében a mindenható Isten akarata valósul meg. Ezért aki elveszik, nem okolhatja Istent, aki pedig megmenekül, az mindent Istennek köszönhet. 

A hívők megtartatásáról

Hisszük, hogy a Biblia Isten megtartó hatalmára és a hívő engedelmességének fontosságára egyaránt rámutat. A hívőnek helyzetétől függően ma is a Biblia bátorító vagy figyelmeztető szavaira van szüksége. Szolgálatának sikeressége vagy csődje nem érinti az üdvösségét.

Az isteni gondviselésről
Hisszük, hogy a mindenható Isten szerető gondviselésének nem mond ellent az, hogy a hívő ki lehet téve betegségeknek, szegénységnek és üldöztetésnek.

A szellemi harcról
Hisszük, hogy az újjászületett hívőben a Szentlélek lakozik, ezért nem lehetnek benne démonok. Befolyást gyakorolhatnak rá – ha ennek valamilyen módon teret ad –, de Krisztusban ellenállhat nekik.


Az elragadtatás idejéről

Hisszük, hogy a hívők elragadtatása a nagy nyomorúság előtt fog megtörténni.